Digitale liefde

‘Ik heb de liefde van mijn leven ontmoet.’ De liefde komt wel laat in het leven van de hoofdpersoon van Peachez, een romance, een latinist die zijn ideeën over het leven heeft ontwikkeld tussen de boeken. Op een dag komt er een mail binnen van een jonge vrouw Sarah Peachez en voordat ‘proffie’, het weet, ontstaat er een hartstochtelijke romance. Een liefde die alleen maar digitaal blijft en waarin de professor in gekunstelde zinnen vol citaten spreekt en Sarah met een rudimentaire woordenschat die direct tot de kern komt en daardoor de professor vertedert.

De geleerde wordt ingepalmd, laat zijn werk verslonzen, maar heeft het idee dat hij voor het eerst in zijn leven echt leeft. Zelfs als hij er achter komt dat Sarah Peachez de naam is van een pornoster. Het centrale thema in de romans en gedichten van Pfeijffer is altijd weer de dunne scheidslijn tussen werkelijkheid en fictie. Ook in deze roman, want Peachez leeft in de schijnwereld van Las Vegas (‘Sarah vertelde mij dat ze heel Europa in Las Vagas kon bezoeken, inclusief Egypte.’) en de professor heeft zich tot dan toe in de schijnwereld van de literatuur thuis gevoeld. Zijn vliegangst heeft ervoor gezorgd dat hij ook altijd op dezelfde plek is gebleven. Dankzij Peachez komt daar verandering in en vol verwachting en kalmeringspillen vliegt hij naar Curaçao. Daar gebeurt van alles wat we niet zullen prijsgeven, maar in het begin blijkt al dat de professor in de cel zit en dat deze romance niet helemaal verloopt volgens plan. Wat er gebeurt, is helaas nogal voorspelbaar.

Peachez, een romance kan apart gelezen worden, maar past bij eerdere boeken van Ilja Leonard Pfeijffer: Rupert. Een bekentenis en Dolores. Elegieën. In deze Steppolitetralogie moet nog een deel verschijnen kunnen we lezen in de verantwoording. Deze kort roman lijkt een moderne versie te zijn van Professor Unrat van Heinrich Mann, waar een professor aan het gymnasium in de ban komt van een vrouw in een nachtclub. Het is na de meesterstukken La Superba en zijn vorig jaar verschenen Brieven uit Genua ook een stap terug. Pfeijffer leek meer ruimte te geven aan de werkelijkheid en actualiteit. In La Superba speelt de vluchtelingencrisis een rol, in zijn brieven probeerde hij zo eerlijk mogelijk te zijn en stond er uiteindelijk meer op het spel. Peachez, een romance is meer een spelletje.

Ilja Leonard Pfeijffer – Peachez, een romance.De Arbeiderspers, Amsterdam. 176 blz. € 18,99.

Deze recensie stond eerder in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden op 17 februari 2017.