Je hebt nog tot en met zaterdag de tijd om naar de boekhandel te gaan (als het even kan een echte kinderboekhandel) en €10,- uit te geven aan kinder- of jeugdboeken. Je krijgt dan het Kinderboekenweekgeschenk Mees Kees in de gloria cadeau. Mirjam Oldenhave heeft al diverse boeken geschreven over de stagiair Kees die op handen gedragen wordt door de klas waar hij voor het eerst mag lesgeven. Mees Kees in de gloria is een kennismaking voor diegenen die de eerdere delen nog niet gelezen hebben.

De doelgroep van het boekje is duidelijk de leerlingen van de basischool, groep vijf, zes. Een beetje te jong voor dit blog, de grens ligt bij jongerenboeken, maar omdat het zo’n feestweek is maken we een uitzondering. De klas van Mees Kees is een klas vol met typetjes: een ADHD-meisje, een stoere jongen die vooral wil beuken, een nerd die grappen niet snapt en Tobias, door wiens ogen je de belevenissen volgt. Tobias is heel erg gesteld op Mees Kees en vindt het dan ook verschrikkelijk dat er op maandag een invaljuf lesgeeft.

Het boekje gaat over typische schooldingetjes zoals spreekbeurten geven, tekenlessen (in het tekenen van teken) en is in wat er gebeurt dus heel herkenbaar. De lekkere heldere tekeningen van Rick de Haas voegen iets extra’s toe aan het boekje. Toch zou dit een vrij doorsnee geschenk zijn geworden als niet twee zaken eruit springen. Oldenhave speelt met woorden en taal. Dat gebeurt niet alleen met moppen die verteld worden door leerlingen en de meester zelf, maar ook in lange vreemde woorden bij ‘galgje’ of foutieve constructies van het kind met dyslexie (volgens Mees Kees een leerling die aan creatief schrijven doet). Daarnaast heeft Oldenhave ervoor gezorgd dat er een klein haakje in de vertelling zit. De vader van Tobias is plotseling overleden en veel van zijn angst en verdriet zie je als een onderlaag terug in de blijdschap waarmee hij met zijn meester optrekt in wie hij een soort surrogaatvader ziet. Andersom trekt Mees Kees zich het lot van dit jongetje aan en dat culmineert in het ontroerende hoofdstukje ‘Tien minuten’ waarin de meester in een tien minutengesprekje via een omweg aan Tobias duidelijk maakt wat zijn probleem is. Ik las het Kinderboekenweekgeschenk in de trein en toen moest ik toch even een paar tranen uit mijn ogen wissen. Gelukkig zag niemand het.

Mirjam Oldenhave (met tekeningen van Rick de Haas) – Mees Kees in de gloria. CPNB / uitgeverij Ploegsma. 96 blz. Gratis bij €10,- aan kinderboeken.