Meegroeien met een personage

Er bestaat een wet bij strips: personages worden nooit ouder. Het geeft de lezer houvast dat de personages in een strip min of meer dezelfde figuren blijven. Jan, Jans en de kinderen blijven op enkele cosmetische aanpassingen na, dezelfde figuren, al heeft Jan in de loop der jaren wel enkele punten gescoord op de feministische meetlat. Als tante Sidonia in De briesende bruid gaat trouwen, zie je op de laatste pagina van die aflevering van Suske en Wiske dat de tekenaar de gum pakt: Sidonia mag niet trouwen, op het einde moet alles blijven zoals het was.

159De fotostrip die Ype Driessen over zijn eigen leven maakt, heeft alles van een ouderwetse strip, de huiselijke grappen, de stereotypering van de personages en toch onttrekt de strip zich aan de oerwet: er zijn veranderingen mogelijk. De eerste boekjes uit de serie komen nog uit onder de naam Ype + Willem, maar als er een breuk in de relatie komt, ziet Driessen zich genoodzaakt om de strip voort te zetten onder zijn eigen voornaam. Het eerste boekje dat daarin verschijnt, Uit!, vind ik nog steeds geweldig, misschien ook omdat er niet in elke aflevering van de strip een grap gemaakt wordt.

Maker en hoofdpersonage Ype verhuist na de scheiding naar Amsterdam, waar hij samen met een eerdere ex en diens vriend in één huis gaat wonen. Van een knusse strip over twee homo’s die in Utrecht wonen, wordt Ype noodgedwongen in een andere rol gedwongen: een dertiger op zoek naar een nieuwe relatie. Daarmee dwingt Driessen de lezer ook om mee te gaan in de verandering. En wie zien Ype nu daten met jongere jongens, Ype op jacht in gay Amsterdam. Er zijn nog steeds constanten in het werk: Ype helpt zijn ouders met ingewikkelde apparatuur, Ype speurt naar wifi, maar het staat nu in een andere context.

In Zonde zie je hoe Driessen de wetten van de strip tart en je bent vooral benieuwd hoe dat verder gaat, want op deze manier kan de strip nog jaren mee. Een beetje zoals het personage Giph meegroeit met Ronald Giphart. Hoe ziet die strip er over 20 jaar uit? Ype loopt tegen de zestig, drie relaties en heel wat ander leed verder. Uiteindelijk kan deze strip als hij doorgezet wordt alleen maar dieper en rijker worden.

Ype Driessen – Ype 7: Zonde. Strip 2000, Veldhoven. 96 blz. € 9,95.