Zelf schrijver worden

Godfried Bomans, ooit gevraagd naar wat ervoor nodig is om schrijver te worden, had een rustig geformuleerd en heel simpel antwoord, dat ongeveer zo ging: ‘Ach, schrijver worden, dat is helemaal niet zo moeilijk; wat u nodig heeft is een blocnote, een potlood en de 26 letters van het alfabet.’
         Oscar Wilde had hem niet kunnen verbeteren. Ooit gevraagd wat Wilde op zekere dag had geschreven, antwoordde hij: ‘Gedurende de ochtend heb ik na rijp beraad een komma uit mijn tekst geschrapt.’ En op de vraag wat hij dan ’s middags had gedaan, luidde het antwoord: ‘Toen heb ik die komma weer teruggezet.’

Tegenwoordig bestaan er schrijversvakscholen, of ook wel particuliere begeleiders, die zich erop laten voorstaan schrijvers-in-spe in het literaire zadel te kunnen helpen.

Zo bestaat er Het ABC van een succesvolle schrijver uit de schrijverswerkplaats van schrijverscoach Thérèse Major uit Nieuw-Amsterdam, die zelf het boek De duik op haar naam heeft staan, met als flaptekst: ‘Peter duikt in het water, maar komt ongelukkig terecht en breekt zijn nek, waardoor zijn leven er heel anders uit komt te zien.’ Tja, voortaan beter uitkijken, Peter!

Mevrouw Major leidt haar cursus als volgt in:
         ‘Als schrijver kun je zodanig in je teksten verdiept zijn dat je soms vergeet wat je nog meer nodig hebt, behalve inhoud voor je verhaal of gedicht. Daarom hebben we een lijstje gemaakt voor het moment dat je ontwaakt in de echte wereld. Schrijven met succesvol resultaat – publicatie! – heeft namelijk meer nodig dan enkel woorden, zinnen en een leuke stijl.’

‘Check daarom onderstaande lijst voordat je aan concreet publiceren denkt. Pas als je voldaan hebt aan alle 26 onderdelen ben je er aan toe om een uitgever te benaderen met je manuscript en kun je gaan dromen van succes.’

A         ambitie om het beste uit jezelf te halen
B         beweging in de buitenlucht om frisse – en nog frissere ideeën op te doen
C         correctie op je tekst om je foutjes – waar je blind voor bent – te tackelen
D         discipline om je werk, ook na talloze herschrijfrondes, tot een goed einde te brengen
E         evaluatie om te zien of je tekst geworden is wat hij moest zijn toen je aan het schrijven begon
F         fatsoen om lastige – of uitstekende! – vragen van critici te beantwoorden
G         geduld om je werk te laten groeien tot het volwassen is en op eigen benen kan staan
H         harnas om je te wapenen tegen opmerkingen van mensen die geen verstand van schrijven hebben
I         inspiratie om je verhaal letterlijk van geest te voorzien
J         juichmomenten om te vieren dat je tekst beter werd dan je durfde dromen
K         kassa om de geldstromen die uit je werken voortvloeien in op te slaan
L         lak aan wat is voorgeschreven qua stijl, onderwerp of vorm
M         maling aan de mode die je creativiteit of schrijflef belemmert
N         Nederlandse taal om je verhaal van de juiste bewoordingen te voorzien
O         opinie om het onderwerp of thema van je verhaal diep & deugdelijk uit te werken
P         proeflezer om je te wijzen op inconsequenties, stijl- of perspectiefbreuken en ander tekstueel ongerief
Q         quintessens om de kern van je verhaal uit de woordenbrij naar boven te trekken
R         rust in je hoofd om helder te kunnen denken
S         schrijfgereedschap om jezelf het schrijfleven zo gemakkelijk mogelijk te maken
T         teksten van jezelf – zo veel mogelijk – om je schrijfkwaliteit te trainen zodat je de beste teksten kunt kiezen voor publicatie
U         uren om geconcentreerd en ongestoord te kunnen schrijven
V         visie om scherp te weten wat je wilt vertellen met je teksten
W         wil om vol te houden tot het bittere einde: die publicatie
X         x-factor om redacteuren, uitgevers en lezers te laten voelen dat zonder jouw werk hun leven stukken kleurlozer is dan mèt
Y         yaleslot om niemand binnen te laten wanneer jij aan het schrijven bent
Z         zitvlees om aan je tekst te blijven werken totdat hij werkelijk goed & af is

En terwijl ik voor me zie hoe Godfried Bomans’ mond van bewondering langzaam geheel open zakt, zoek ik het adres van mevrouw Major op om me voor haar schrijfcursus aan te melden, met als doel het bittere eind der publicatie.

L.H. Wiener