Oei, oei, oei

In januari van elk jaar maakt de CPNB bekend welke boeken het meest verkocht zijn en welke boeken het meest uitgeleend worden. Dit jaar werd de lijst van meest uitgeleende boeken aangevoerd door de reeks Het leven van een loser. Sterker nog: de eerste acht plaatsen werden bezet door de serie van de Amerikaan Jeff Kinney die de boeken ook zelf illustreert.

Ik had nog nooit een deel gelezen en koos voor Het leven van een loser deel 10 ff offline. Hoofdpersoon van de boeken is Bram Botermans (vertaling van Greg Heffley). In deel tien wordt de familie Botermans uitgebreid met opa die zijn huur niet meer kan betalen en komt inwonen bij zijn zoon. Dat betekent dat Bram bij zijn kleine broertje op één kamer moet slapen. De grote gebeurtenissen in het boek zijn het baantje van de oudere broer van Bram bij een restaurant, zijn rit met zijn opa in de auto van zijn vader en dat loopt natuurlijk niet volgens plan en daarna een weekje kamp met klasgenoten in de wildernis waar volgens de kampmythe een gevaarlijk gek in de buurt woont: Simon Schram (vertaling van Silas Scratch).

Het boek leest als een trein: in plaats van een gedrukte letter is voor een (grote) schrijfletter gekozen en daarbij komt ook nog een tekening (of twee) per bladzijde, zodat je in totaal op zo’n honderd woorden per pagina komt. Vooral voor beginnende lezers, en dan vooral jongens, zijn dit fijne boeken, want ze maken ongemerkt leesmeters: telkens gebeurt er wat en daarnaast zit er veel humor in de verhalen.

Ik vind het een beetje moeilijk te duiden hoe oud Bram is. Volgens dit boek zit hij op de middelbare school (waar hij bijles geeft aan een jongen van de basisschool, al zijn de rollen snel omgekeerd), maar zijn woordenschat, interesses en de dingen die hij doet zijn behoorlijk kinderlijk. Het zijn allemaal avonturen in de categorie ‘Joep zei dat we misschien een meisjeshut moesten overvallen om HUN deo te stelen, maar dat liep uit op een grote discussie over de vraag of meisjes wel deo GEBRUIKEN.’ en humor in de categorie ‘Het ergste was dat de wc overliep, en dat water over de vloer stroomde, rechtstreeks van de wc naar mijn weekendtas.’ Oei, oei, oei. Het is allemaal van een ontstellende braafheid met kinderen die weliswaar stoute dingen doen, maar uiteindelijk toch weer in de veilige armen van familie gesloten worden. Het boek wordt in de bibliotheek aangeraden voor lezers van een jaar of 10.

Ik geloof niet dat ik heel benieuwd ben naar de rest van de serie, maar ik snap wel dat dit een succes is bij kinderen die de puberleeftijd nog niet hebben bereikt.

Jeff Kinney – Het leven van een loser, ff offline. Vertaald door Hanneke Majoor. De Fontein, Utrecht. 224 blz. € 14,99.