Succesverhalen VII

Naast de lekkere leestitels doen boeken die advies of hulp bieden het traditiegetrouw goed in onze bestsellerlijsten. Dat we er in deze tijden blijkbaar opperbest uit willen blijven zien, verklaart wellicht het succes van Style your life: het eerste boek van styliste Lonneke Nooteboom.

Ode aan het liberalisme

Er wordt wel gezegd dat het lezen van boeken nuttig is om je inzichten, kennis en wereldbeeld te vergroten: leren door te lezen. Vaak doelt men hierbij dan vooral op klassieke romans of filosofische essaybundels. Dit credo gaat echter nog meer op bij boeken over onderwerpen waar je vrijwel niets van af weet. Aangezien mijn kledingkast nog altijd gevuld is met ongestreken overhemden, verwassen T-shirts en kapotte broeken uit mijn studententijd, zou ik dus ongetwijfeld baat hebben bij het populaire boek van styliste Lonneke Nooteboom. Er ging inderdaad een nieuwe wereld voor me open.

Eerst even over de auteur in kwestie, die (vermoedelijk net als voor veel lezers van dit weblog) mij voor het lezen van dit boek onbekend was. Lonneke Nooteboom (geen familie) is een bekend styliste en ontwerper met een achtergrond in de modewereld, die de laatste jaren vooral via social media (ruim 130.000 volgers op Instagram) de nodige bekendheid heeft vergaard. Daarnaast adviseert ze bekende Nederlanders hoe er leuk en modieus uit te zien, waaronder Leontine Borsato (de ex-vrouw van Marco, die zanger met z’n wanstaltige popsongs, die failliet ging).

Dit bericht bekijken op Instagram

OP NUMMER #1 (😱) binnengekomen in de bestseller top 60!!! Ik denk dat ik niet helemaal goed word! 😳 OP NUMMER #1! Whaaaaaa! Júllie hebben de eerste week massaal mijn boek gekocht dus jullie hebben mij gewoon een BESTSELLER bezorgd! Ik kan het echt niet geloven en misschien klinkt het stom maar dit had ik in mijn stoutste dromen noooooooooiiiit durven hopen! 🤩🎊🎊! Dank jullie wel voor al jullie support, ik ben jullie ZÓ dankbaar! Dit betekent helaas wel dat mijn boek dus even volledig is uitverkocht. (niet alleen ik had verwacht dat het zo snel zou gaan denk ik 🤣) Maar ik kan je al wel beloven dat als je nú besteld, je Style Your Life over 1 week in huis hebt! Als eerste weer op de deurmat! Dus lekker blijven bestellen hoor ☺️ (via de link in mij bio of de plaatselijke boekhandel) voor Moederdag of je zus of vriendin! 🥰🥰 Nou lieve allemaal, @yuyanvuurmans , @kosmosuitgevers en ik gaan even een feestje vieren hoor! En straks ga ik weer lekker proosten met mijn gezin! Whoehoeeeee een bestseller!!!!! 🎊🎊🎊🎊 #styleyourlife #nummer1 #bestseller 📸 @jipnooteboom

Een bericht gedeeld door Lonneke Nooteboom (@lonnekenooteboom) op

Nu is er naast haar online activiteiten dus ook een boek van Lonneke Nooteboom (een bewijs dat papier nog altijd waardevol wordt gevonden waar het symbolisch kapitaal betreft) met een brede opzet. Het boek is zowel een praktische gids om er stijlvol bij te lopen als een grabbelton aan pseudo-filosofische en -psychologische adviezen, plus een soort autobiografie over Lonneke’s weg naar de top, inclusief tips voor haar potentiële navolgers. Daarbij moet gezegd worden dat het nadrukkelijk gericht is op vrouwen van 25-50 jaar, dus helaas val ik zelf buiten de doelgroep, maar dat mag de pret en mijn oordeel natuurlijk niet drukken.

Eerst even over de opmerkelijke vormgeving: het boek ziet er uit als een glossy tijdschrift dat je weleens doorbladert bij de kapper. Men heeft flink uitgepakt met (nogal lelijke en soms moeilijk leesbare) lettertypes en kleuren, naast veel kadertjes, streamers, niet onaardige illustraties en tientallen foto’s van Lonneke (in het boek wordt haar achternaam niet genoemd, ze is immers ‘gewoon Lonneke’). Daarmee oogt het eerder als een koffietafel- dan een leesboek, en de inhoud sluit ook goeddeels aan bij dat uitgangspunt. Tussen de foto’s door valt er echter het nodige te genieten en op te merken.

Dit bericht bekijken op Instagram

15 april, de dag van de lancering van Style Your Life! 😍 Eigenlijk had ik samen met mijn dierbare vrienden en familie genoten van een feestje, gehuld in deze speciaal voor mij ontworpen droomjurk van @sageandivyofficial maar helaas liep het allemaal anders… Maar… feest is het zeker want vandaag ligt mijn boekenbaby in de winkels en hopelijk ook op jullie deurmat! Het voelde gisteren zo raar maar ook zo emotioneel en bijna onwerkelijk toen ik mijn boek voor het eerst uitpakte en kon doorbladeren… Dit boek, waar ik met heel mijn hart aan heb gewerkt, dit boek waarin ik heel openhartig over mijn leven ben en gewoon zó spannend vindt dat jullie het nu ook zullen lezen.. dit boek waarmee ik hoop dat ik vele vragen zal beantwoorden, dit boek dat jou helpt aan de fijnste kledingkast en mooiste outfits.. dit boek vol met tips en tricks, dit boek over mijn liefdes, mijn angsten, mijn trots… dit boek dat hopelijk inspireert en aanmoedigt om je droom te leven, eindelijk te gaan doen wat je altijd al wilde doen, dit boek om vanaf morgen de mooiste en leukste versie van jezelf te zijn.. want jij.. wie je ook bent.. JIJ MAG ER ZIJN! ❤️ Geniet en laat vooral weten als Style Your Life in jouw handen ligt, deel dit en tag @lonnekenooteboom hieronder én op stories zodat ik de komende tijd mee kan genieten! Dank jullie wel voor jullie enthousiasme, vertrouwen en het kopen van mijn boek. Het voelt een beetje naakt, want vanaf vandaag is het echt… en ik ben daar súper zenuwachtig voor, maar ook mega trots! Want ik heb het (hoe eng ik dit ook vindt) WEL gedaan! Zonder jullie lieve trouwe volgers, was dit boek er niet. Jullie zijn kanjers! #DDAY #styleyourlife 📸 @jipnooteboom

Het eerste deel heet ‘Kiezen voor jezelf’ en is een uitbundige lofzang op individuele ontplooiing die niet zou misstaan in het partijprogramma van de VVD. Lonneke roept iedereen met een droom op die gewraakte baan in loondienst uit het raam te gooien en eindelijk te kiezen voor het kleine ondernemerschap, zoals zij zelf op haar veertigste heeft gedaan. Het mooie is dat ze zich specifiek richt op vrouwen die dit niet durven of de verantwoordelijkheid voor hun gezin niet los kunnen laten: ze rekent af met de machocultuur in het bedrijfsleven en laat zien dat er voor iemand als zij een plekje te veroveren is. Frappant daarbij is wel dat Lonneke eerst bij het textielbedrijf van haar vader en vervolgens haar man heeft gewerkt om de kneepjes van het vak te leren. Haar selfmade-imago is daarmee toch wat dubbel, evenals haar financieel-onafhankelijke status voor deze hele persoonlijke onderneming.

Dit doet echter niets af aan het succes wat ze daarna gestaag behaalt met haar online kanalen ‘Style My Day’. Dit begint als een Facebook-pagina met leuke, vrijblijvende modetips, maar naarmate het aantal volgers groeit krijgt Lonneke steeds meer invloed en uitnodigingen van bekende merken om kleding te promoten. Het succes blijkt moeilijk te verklaren, behalve dat Lonneke keihard werkt en blijkbaar oog heeft voor wat haar doelgroep wil en waardeert. Op organische wijze groeien haar activiteiten: van lezingen en workshops tot allerlei modieus advies op maat voor genormeerde bedrijven over hoe je merk aan de vrouw te brengen.

Deel twee van het boek is getiteld ‘Alle ballen hooghouden’ en is een soort allegaartje van stukjes over het leven van Lonneke en hoe ze al haar tijdrovende activiteiten combineert. Een van de trucs hiervoor is het uitbesteden van dingen die ze niet zo leuk vindt, zoals het huishouden, door het aannemen van een au pair. Het is een van de vele momenten waar Lonneke’s imago als ‘gewone vrouw’ in scherven valt, zeker als ze het financiële aspect ervan als een win-win-situatie beschouwt:

Oké, ik koop een paar maanden wat minder én praat erover met Luc, en dan spendeer ik eens wat meer van het geld dat ik maandelijks tot mijn beschikking heb aan het uitbesteden van dingen waar ik nu geen tijd voor heb of niet goed in ben!

Verder komt Lonneke met praktische richtlijnen om al die ballen in de lucht te houden, met weinig verrassende en uitgesponnen tips als: ‘plannen, timemanagement, keep it cool en schrijf het op, prioriteiten stellen, slapen en voldoende me-time’. De dingen die Lonneke in haar vrije tijd doet hebben overigens ook allemaal met lifestyle, mode en je uiterlijk te maken, dus je kunt wel zeggen dat ze van haar hobby haar werk heeft gemaakt.

Dit bericht bekijken op Instagram

💫🐚🏖 #ad #starmela #janice #sergekirchhofer #ysl

Alsof de juiste kleding dragen nog niet genoeg is, vindt Lonneke het ook belangrijk dat je beautyroutine en hairstyle op orde zijn, en dat je ook nog fit en slank bent. Dit gedeelte heeft veel weg van een advertorial waar allerlei kostbare producten worden aangeprezen om er smetteloos uit te zien. Problematischer vind ik het ‘fit en slank’ zijn, waar weer eens allerlei gezondheidshypes worden gestimuleerd, dan wel gebroken, met pseudo-medische argumenten, zoals proteïneshakes, zoete repen en gembershots, en natuurlijk GEEN KOOLHYDRATEN. Om fit te blijven heeft Lonneke een personal trainer met wie ze meermaals per week traint: opnieuw een deukje in het imago.

Pas in het derde deel ‘Alles in stijl’ staat de mode en kleding centraal waarmee Lonneke aanvankelijk bekend is geworden. Er vallen heel wat nieuwe termen te ontdekken (‘basics’, ‘key pieces’, ‘dressing down’, ‘faux pas’, ‘maxijurk’ en de ‘#lonnekestrik’), alsmede stappenplannen om je leuk aan te kleden waarvoor je minstens een uur eerder op mag staan. Ook weet ik nu dat een Chaneltas en kasjmieren trui de hemel op aarde zijn, en dat de allerbeste kledinghangers bij de Action te vinden zijn, wat ik wel een saillant detail vind.

In dit gedeelte wil Lonneke opnieuw iedereen te vriend houden door met budgettips aan te komen die naar mijn mening nog steeds best prijzig zijn. Echt hypocriet wordt het echter wanneer ze over vintage kleding schrijft. Dat ze de stijl en grandeur van oude items leuk vindt is volstrekt geloofwaardig, maar vervolgens schrijft Lonneke hierover: ‘En wat ik fijn vind, is dat je door tweedehands of vintage te kopen bijdraagt aan het milieu doordat je items hergebruikt. Het is heel duurzaam en dat vind ik belangrijk.’ Dit zijn van die vreselijk nietszeggende, maar zogenaamd maatschappelijk bewuste uitspraken waar mensen en bedrijven steeds vaker mee wegkomen. Als Lonneke duurzaamheid echt heel belangrijk vindt, zou ze niet honderden kleding- en cosmetica-producten moeten aanbevelen die mensen in feite niet nodig hebben, maar het milieu wel vreselijk veel schade berokkenen. Prima als je dát belangrijker vindt, maar hang dan alsjeblieft geen lulverhalen op over duurzaamheid.

Het vierde en laatste deel heet ‘Leef je droom’ en is identiek aan de vele zelfhulpboeken die doorgaans floreren in de bestsellerlijsten. Enkele bruikbare adviezen: ‘Stel een doel en blijf bij jouw droom.’, ‘Laat je niet demotiveren als het even tegenzit.’, ‘Blijf dicht bij jouw gevoel, blijf bij jezelf en BLIJF JEZELF, ‘Ga nooit voor het geld!’, et cetera… Ook haar zus Evelien, werkzaam als psycholoog, komt nog met een cirkeldiagram over je comfortzone, groeispanningsveld en paniekzone, wat best inzichtelijk is voor mensen met ambities. Dat geldt ook voor bladzijden als ‘Hoe word je groot op Instagram?’, al zijn tips als ‘wees kritisch op wat je post’ en ‘zorg dat je foto’s altijd scherp zijn’ wederom niet erg wereldschokkend. Na nog wat reflecties op de vergankelijkheid van roem, toekomstdromen (met man en vier honden in Spanje wonen) en een dankwoord waarin niemand vergeten wordt, is het boek eindelijk uit.

Tussen de regels door is dit boek één grote (onbewuste) ode aan het moderne liberalisme. Werkelijk alles draait om het individu: jij moet er leuk uitzien, jij moet je droom najagen en maatschappelijk, financieel succes halen, jij moet genieten en leuke adresjes bezoeken, jij moet jezelf verwennen en spullen kopen als je hard gewerkt hebt. Iets doen voor de ander bestaat uit advies om diegene ook jouw levensstijl en producten aan te prijzen en samen geld en vrijheid te vergaren. Verder moet alles vooral ‘UBER KNAP’, leuk en gezellig zijn, en als het even tegenzit, dan maak je maar zin.

Onlangs besprak ik het boek Nu het nog kan van Extinction Rebellion: een sympathiek werk waarin utopische vergezichten worden geschetst over een rigoureus andere levensstijl om de planeet te redden. Dat boek heb ik nog niet gezien in de bestsellerlijsten, maar Lonneke kwam met Style your life vrolijk op nummer 1 binnen. Het zou boekhandels sieren als zij deze beide boeken naast elkaar in de winkel leggen of samen verkopen, aangezien er voor beide kampen heel wat te leren valt van de mentaliteit van de ander. En als we dan toch verdrinken, kun je er net zo goed leuk uitzien.

Willem Goedhart

Lonneke Nooteboom – Style your life. Kosmos Uitgevers, Utrecht/Antwerpen. 176 blz. € 24,99. E-boek: € 12,99.