Zwerftocht van een hond

Een paar jaar geleden verscheen Timboektoe van Paul Auster. Een roman waarin de hoofdpersoon een hond was die door de wereld zwierf. In Kom naar huis, Timoleon Vieta van de Brit Dan Rhodes speelt de hond eveneens een grote rol, maar meer als een rode draad door een hoeveelheid verhalen.

Het boek begint als een roman. Een oude, homoseksuele componist heeft zich teruggetrokken op het Italiaanse platteland. Hij leeft bij de herinneringen aan zijn vergane glorie en zijn vaste maat is de hond Timoleon Vieta. De sleur van alledag wordt doorbroken door een jongeman die hij ooit in een dronken bui heeft aangesproken en nu van zijn gastvrijheid misbruik komt maken.

De jongeman doet zich voor als gevluchte Bosniër, maar is eigenlijk een tweederangs Engels crimineeltje. In ruil voor onderdak moet hij wekelijks de componist seksueel bevredigen. De hond en de jongeman zijn vanaf het begin vijanden van elkaar en de ‘Bosniër’ wint de strijd om het hart van de oude man. De componist brengt de hond uiteindelijk naar Rome, terug naar de straat waar hij vandaan kwam.

En dan, op een derde van het boek, begint opeens een verhalenbundel. Terwijl de hond een zwerftocht naar huis begint, vertelt Rhodes de geschiedenissen van enkele mensen die de hond op zijn weg tegenkomt. Dat kan het verhaal van een geadopteerd Chinees meisje zijn of de ongelukkige liefde van een Engels meisje voor een Italiaanse jongen. Af en toe kom je nog iets te weten over de componist en de hond.

Hoewel dit boek leest als een trein, houd je aan het einde toch een lichte teleurstelling over. De verhalen zijn goed geschreven en hebben vaak het thema loyaliteit (of het gebrek daaraan) als centraal gegeven, maar de roman of de raamvertelling over de componist komt onvoldoende uit de verf. Zijn teleurstelling op het gebied van de liefde en zijn val uit de glitterwereld waartoe hij behoorde wordt evenals de achtergrond van de ‘Bosniër’ even aangestipt, maar niet uitgewerkt. Daardoor krijgt de roman wel vaart, maar blijft deze ook te vluchtig om je werkelijk te raken. Maar misschien hoef je niet alles te weten en is het feit dat de auteur je nieuwsgierig maakt naar meer al een prestatie op zich.

Dan Rhodes – Kom naar huis, Timoleon Vieta. Vertaald door Frans van der Wiel. De Bezige Bij, Amsterdam. 236 blz. € 19,90.

Deze recensie verscheen eerder in de Leeuwarder Courant op 19 december 2003.