Een kostschool vol hitsige vrouwen

Stel je voor: het is dertig graden, je wilt naar zee en je vraagt je af wat je voor leesbaars mee wilt nemen. Een lekker leesboek met een vette knipoog. Dan wordt het tijd voor Artemis op jacht van Esther Bremer en Anja de Crom. Het is alweer het tweede boek van het schrijversduo. Eerder verscheen Pitty naar college, waarover De Telegraaf schreef: ‘Enid Blyton zou zich omdraaien in haar graf’, de perfecte blurb voor deze lesbische variant op de Pitty-boeken van de Engelse schrijfster.

Pitty naar college en Artemis op jacht is een uit de hand gelopen grap. De schrijfsters maakten eerst een webpagina waarop ze hoofdstuk voor hoofdstuk het eerste boek voorpubliceerden. De respons op die site was echter zo groot dat ze besloten het boek uit te laten geven.

Pitty naar college volgt nog een beetje het stramien van de typische Enid Blyton-reeks, maar Artemis op jacht gaat een stap verder. De stoere lesbische studente Artemis, die zich met graagte ontfermt over eerstejaars studentes en ze vol passie het bed in praat, is in het tweede deel de hoofdpersoon geworden. Haar verhouding met de zwoele zangeres Rita Dykedales ligt een beetje op zijn gat, maar haar (ex-)geliefde heeft haar wel opgezadeld met de zorg voor haar kind. Artemis moet een oogje in het zeil houden als de dochter haar eerste schreden zet op het meisjescollege St. Andrews. Je verwacht meteen dat daar allerlei amoureuze verwikkelingen uit naar voren komen, maar die blijven gelukkig uit. Wel valt het oog van Artemis meteen op een nieuwe eerstejaars prooi. De rest van het verhaal gaat aan de ene kant over de hartstocht voor de jongerejaars en een even grote liefde voor de favoriete lerares van de kostschool, juf Peters. Tegelijkertijd, want dat hoort in een aan de Pitty-reeks gelieerd boek is er sprake van een complot waarin de tuinman en de nieuwe, zwaar geparfumeerde lerares Frans het opnemen tegen juf Peters. Wie kan haar beter uit de klauwen van deze onverlaten redden dan Artemis! Het wordt al met al een dolle boel daar op de kostschool en het loopt zoals het hoort in meisjesboeken natuurlijk goed af.

Verwacht geen literair hoogstandje van dit boek, want dat is het nadrukkelijk niet. De schrijfsters schmieren en parodiëren dat het een lieve lust is. Al te literaire zinnen, vergelijkingen of dialogen zouden afbreuk doen aan het karakter van dit boek.

Ben benieuwd of er ergens in het land meisjes zijn die volstrekt argeloos deze boeken uit de kast halen, mee naar het strand nemen en er daar achter komen dat Pitty en Artemis wel heel erg intieme dingen doen. Dat ze dan van schrik een blosje op hun wangen krijgen en toch doorlezen, omdat het zo lekker geschreven is met een vette knipoog.

Esther Bremer en Anja de Crom – Artemis op jacht. La Vita, Leeuwarden, 154 blz. € 12,95.

Deze recensie verscheen eerder op Literair Nederland, juli 2006