Stadsobservaties

Thomas Rosenboom zoekt het dicht bij huis voor zijn deel in de Terloops-reeks van Van Oorschot, want De grote ronde beschrijft de wandeling die hij dagelijks maakt en die begint en eindigt bij zijn huis. Van Oudezijds Voorburgwal naar Het IJ en dan een grote omtrekkende beweging via de Prinsengracht die uiteindelijk de Amstel kruist en dan via het Rokin weer naar het beginpunt.

Het is opvallend hoeveel oog Rosenboom heeft voor de stadse natuur en dan in het bijzonder vogels. Er is bijvoorbeeld veel verborgen leed onder de watervogels. Voor zwanen zijn de afstanden tussen de bruggen net te kort om op te stijgen en soms zijn de nesten van meerkoeten zo onhandig gepositioneerd dat je bij voorbaat weet dat alle jonge meerkoetjes dood zullen gaan (al ken ik mensen die er bij deze vogel geen traan om zullen laten).

Het lopen door de stad had voor Rosenboom, toen hij nog romans schreef, grote waarde, omdat hij kon nadenken over het verhaal dat hij onder handen had. Op een gesprekje met een bekende zat hij niet te wachten. Toch heeft zo’n gesprekje wel geleid tot de historische roman Publieke werken. Het verhaal over het huis dat ingebouwd raakte in het Victoria-hotel is een van de twee verhaallijnen in die roman geworden. Het decor van de wandeling wordt decor binnen een boek. Rosenboom kent dus de waarde van gesprekken met anderen, al zien we hem op zijn grote ronde niet van zijn meest communicatieve kant. Sommige figuren gaat hij zelfs met graagte uit de weg, zoals die halfnaakte kerel op de Prinsengracht die altijd buiten doet alsof hij een boek aan het lezen is in de zon. We kunnen hem traceren: Prinsengracht bij het pand met die rode luiken.

Wie dagelijks dezelfde wandeling maakt, merkt steeds meer details op en de veranderingen in die details en dat is wat De grote ronde tot mooi deel in de reeks maakt: het grote observatievermogen van de schrijver.

Thomas Rosenboom – De grote ronde. Van Oorschot, Amsterdam. 80 blz. € 12,50.