Op de website van Trouw staat een stuk van ombudsman Edwin Kreulen naar aanleiding van het interview met actrice Maryam Hassouni dat afgelopen dinsdag in de krant stond. Aan de orde komt of interviewer Ally Smid wederhoor had moeten toepassen bij de beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag die Hassouni heeft opgenomen in haar boek Wat de fak. De betrokken regisseur was echter niet direct herkenbaar, maar dan komt het:

Er was ook geen tijd voor, ze moest van de uitgeverij van het boek een contract tekenen waarin ze strikte geheimhouding beloofde tot afgelopen dinsdag. Bij een overtreding zou ze 20.000 euro moeten betalen. En de uitgever kon eenzijdig besluiten alle verstrekte informatie weer op te eisen.

Daarmee had nog geen primeur in handen.

Drie dagen voor de publicatie in Trouw bleek dat de uitgever collega-krant De Telegraaf de primeur had gegund. Die had een ander contract, hoorde de redacteur toen ze de uitgever daarover belde.

De conclusie van de ombudsman liegt er niet om:

Laat de redactie weerstand bieden aan dit soort knechterij door bronnen zoals deze uitgever.

Lees het stuk van de ombudsman hier.

3