Karakters in fotostrip

Koek en ei is de ironische titel van het vierde deel in de reeks Ype + Willem. Je moet lezen ’toen het nog koek en ei was’, want volgers van het fotostripblog van Ype Driessen weten inmiddels dat het paar uit elkaar is en dat Ype verhuisd is van Utrecht naar Amsterdam. De breuk kwam hard aan bleek uit de fotostrips die wel op de site staan, maar nog niet in dit boekje. Hier zijn de kleine relationele problemen tussen de twee jonge mannen nog een bron van vermaak.

Driessen maakt meer fotostrips. De VrijMiBoys gaat over drie jonge mannen in het zakenleven en 3Hoog wordt gemaakt voor het digitale blad van de universiteit van Utrecht. Links en rechts maakt Driessen ook andere fotostrips in opdracht. Ype + Willem steekt met kop en schouders boven de rest uit, juist door het autobiografische karakter. Waar de vaste personages in de andere fotostrips typetjes zijn en blijven, worden Ype en Willem karakters. Ze hebben een verleden, ze hebben hun eigen hebbelijkheden en onhebbelijkheden, ze worden virtuele vrienden van je. Het sterkst bleek dat na de scheiding toen Driessen, het was nu eenmaal een autobiografische fotostrip, in hetzelfde format zijn eigen situatie moest uitleggen. Die strips zijn ijzersterk en ontroerend. Ik heb nu al twee keer aan iemand het verhaal van één zo’n strip verteld waarin Ype zijn verdriet weergeeft en twee keer kreeg ik zelf tranen in de ogen.

Maar, zoals gezegd, in dit boekje is het nog jolijt alom, de zondvloed moet nog komen. Ype + Willem is niet alleen goed omdat de personages karakters worden, maar ook omdat Driessen in zijn autobiografische strip meer durft, meer uitprobeert en meer zijn gekte laat zien dan in de andere strips. De strips zijn absurder, literairder en schilderachtiger. En ze zijn soms flauw en melig, maar ook daar kan ik erg van genieten. Driessen heeft in zijn autobiografische strip ook oog voor detail. Toen hij de strip nog voor NRC Next maakte lazen de jongens regelmatig een krant. De Volkskrant, de Trouw, maar nooit NRC Next.

Koek en ei eindigt met een strip waarin Willem de deur uitgaat terwijl Ype narrig tegen hem doet. Op het laatste plaatje maakt hij het goed. Die strip staat niet voor niets als laatste in deze laatste Ype + Willem-verzameling. Een lieve hommage aan een ex.

En nu moet iedereen de boekjes maar bestellen. Dat kan hier. Je kunt schrijver en hoofdpersonage Ype Driessen vragen om een opdracht.

Ype Driessen – Ype + Willem 4, Koek en ei. Strip 2000, Eindhoven. 96 blz. € 9,95.