Bang voor de zeespiegelstijging

Om je voor te bereiden op een komende klimaatramp is het een goede investering om een boot te kopen. Als de zeespiegel te hard stijgt, stijg je gewoon mee en als het goed mis gaat dan heb je als een moderne Noach in ieder geval nog een kans. Bruno, schrijver van één succesvol boek waarna het commerciële succes van de opvolgers tegenviel, heeft een woonschip gekocht voor zijn gezin dat verder bestaat uit zijn vrouw Loes die werkt aan de universiteit en hun zoon Ollie.

In De golf, eerder als feuilleton gepubliceerd in NRC Handelsblad, zit de actualiteit het verhaal op de hielen. We hebben niet alleen te maken met een man die geobsedeerd is door de zeespiegelstijging, maar ook met de coronapandemie al moet de tweede golf nog komen. Tot overmaat van ramp houdt een studente van Loes (‘Ze is zwart!’) een beschadigend interview met Bruno omdat hij in zijn roman Surinaamse meiden ‘wild’ heeft genoemd.

‘Dus je neemt daar helemaal geen afstand van? Je weet dat dit een vorm van oriëntalisme is, neem ik aan. Ik bedoel, je vrouw geeft daar colleges over.’

De golf is alweer het vierde boekje van Treur dat gebaseerd is op krantenstukjes waarin op een wat lichte manier het moderne leven op de hak wordt genomen. Net als het vorige boekje Regieaanwijzingen voor de liefde dat gebaseerd was op stukjes die eerder in Trouw stonden, zien we hier scheurtjes in de verhouding tussen man en vrouw komen. Het huwelijk komt op scherp te staan als de beschuldigende studente tijdelijk in komt te wonen bij het paar. En juist op het moment dat Bruno bezig is te leren hoe je met een schip weg kunt varen.

De ultrakorte hoofdstukjes van drie pagina’s zorgen ervoor dat je met een rotvaart door het verhaal gaat. Dat vluchtige blijft wat hangen aan de karakters. Een deel van de stukjes zijn therapiesessies die Bruno met zijn psycholoog Job heeft. Een handige vorm omdat je daardoor iemand hebt tegen wie je alle problemen kunt benoemen. Jammer alleen dat Job meer geïnteresseerd is in het seksleven van Bruno en Loes. Zo komen er wel meer figuren langs die geen enkele diepgang krijgen, omdat de vorm van het verhaal daartoe niet uitnodigt. Het is weleens fijn om een niemendalletje tussendoor te lezen, maar het wordt misschien ook weer eens tijd voor Franca Treur om een substantiële roman te schrijven.

Franca Treur – De golf. Prometheus, Amsterdam. 80 blz. € 12,50.

Deze recensie verscheen eerder in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden op 11 juni 2021.