Gestolen jongens

De titel Een liefde is, voor wie Nederlands gestudeerd heeft, altijd gekoppeld aan de roman van Lodewijk van Deyssel. Waar het verhaal over ging zullen nog weinig mensen kunnen reproduceren, maar iedereen weet dat in het boek voor het eerst een nogal gedetailleerde scène is opgenomen waarin een vrouw zichzelf bevredigt. Nogal heftig aan het eind van de negentiende eeuw. Er verscheen al snel een gekuiste versie. Zo’n anderhalve eeuw later is Vince de hoofdpersoon in Een liefde van Arnaud Cathrine vanuit de verte verliefd op een Amerikaanse pornoster en is hij via dating-apps als Grindr hevig op zoek naar de grote liefde. Het boek is uitgegeven in de reeks Querido Glow en de uitgeverij geeft een leeftijdsindicatie van 15+.

Vince en zijn beste vriend Octave wonen in Parijs, maar de toon van de roman sluit aan bij de opgepompte sfeer van young adult-romans uit de Verenigde Staten. Vooral in het begin staat de stijl vol met hyperbolen: ‘Eerste feestje bij Octave, dus: een intergalactische ramp.’ De korte hoofdstukjes met veel dialogen, dagboekaantekeningen over onbereikbare ‘gestolen’ jongens in de metro, appjes, foto’s en Instagramposts geven Een liefde dynamiek en vaart. En natuurlijk komen in dit boek ook de luisterende vriendin, de bestie van de gay hoofdpersoon, een alleenstaande moeder, de begrijpende leraar en de homofobe klasgenoot terug. De mix aan ingrediënten van een gay jeugdromans is niet onuitputtelijk.

Gelukkig is de coming-out van Vince al achter de rug en hebben de hoofdpersonen die in de bovenbouw van het Franse lyceum zitten seksuele gevoelens. Heel wat anders dan die seksloze hoofdpersonen in het o zo bedeesde Heartstopper. Cathrine schetst een veel morsiger en realistischer beeld van het leven van een jonge adolescent. Het gaat bij het daten ook weleens mis, met mannen die profielfoto’s online zetten die niet helemaal matchen met de werkelijkheid, met een jongen in de klas die ook homo is maar waar je eigenlijk niet verliefd op bent.

‘Of is de liefde veel dichterbij dan hij denkt?’ is één van de zinnen op de achterflap. Dat haalt een gedeelte van de spanning weg als Vince en Octave met hun moeders op vakantie gaan naar Fuerteventura en de levenslange vriendschap opeens een seksuele lading krijgt. Het interessante deel van Een liefde komt daarna, want Cathrine heeft er geen suikerzoet drama van gemaakt. Integendeel. Het zijn de butsen in een liefdesleven waar bijna iedereen mee te maken krijgt en die ook Vince te verduren heeft. Die psychologische ontreddering is bijzonder goed getroffen. Als je dit boek als jongere leest, ben je een beetje gewapend voor het echte leven toeslaat.

Arnaud Cathrine – Een liefde. Vertaald door Vincent Oostelbos en Jacques Dohmen. Querido, Amsterdam. 296 blz. € 18,99.

Leerlingen in het voorgezet onderwijs lezen graag eigentijdse populaire jeugdboeken: van Mel Wallis de Vries tot Cis Meijer of Anna Woltz tot Maren Stoffels. Auteurs van wie het werk helaas nogal onder de radar blijft op een site als Tzum (of in de kwaliteitskranten). Daarom starten Erik-Jan Hummel en Willem Goedhart, beiden docenten Nederlands, deze zomervakantie met een reeks recensies over populaire titels die hun leerlingen ook lezen. De belangrijkste vragen: is dit een boek dat we zouden aanraden? Fungeren deze boeken als spiegel voor tieners, en/of openen ze vensters naar de hedendaagse wereld?

(Voor de banner boven deze foto is gebruik gemaakt van deze foto van Burst CC0, via Pexels)