Ze wil weten of je vreemdgaat

Charles den Tex won al drie keer de Gouden Strop, dus het werd wel tijd dat hij eindelijk eens het cadeauboekje van de CPNB tijdens de Maand van het Spannende Boek mocht schrijven. Het boekje Onmacht kan moeilijk meedingen naar de Gouden Strop en dat is maar goed ook, want de jury van dit jaar stelt: ‘Er zijn veel slappe Nicci French of Saskia Noort klonen, met als thema: vrouw valt op verkeerde man. Een prikkelende en overtuigende invulling van dit thema blijkt echter niet zo eenvoudig.’

Het zou nogal denigrerend zijn om Charles den Tex een Saskia Noort-kloon te noemen, maar het thema van Onmacht is wel ‘vrouw valt op verkeerde man.’ Dat blijkt al direct op de eerste bladzijden. Het huwelijk tussen Victor en Ellen is een gevangenis van gewoonten geworden. Zij legt ’s ochtends zijn kleren klaar (wat hij vreselijk vindt) en maakt daarna zijn ontbijt (wat hij vreselijk vindt). Ellen ergert zich aan haar eigen sloofgedrag en het gebrek aan aandacht van haar man. In huis woont ook de puber Bas, de zoon van Ellen uit een eerder huwelijk. De ijselijke ontbijtscène ontspoort volledig als Bas aan zijn stiefvader vraagt: ‘Ze wil weten of je vreemdgaat.’

Meer zal ik niet verklappen. Den Tex gebruikt wisselende perspectieven in dit boekje, waardoor je steeds delen van het verhaal krijgt en als lezer meer weet dan de personages. Je weet al dat Rutger de schoolvriend van Bas een oogje heeft laten vallen op Ellen. Je weet ook dat Bas het hele huis heeft volgehangen met verborgen camera’s en continu iedereen in de gaten houdt. Het knappe van Den Tex is dat hij in enkele bladzijden de diverse personages geloofwaardig weet te maken. De spanning wordt langzaam opgebouwd naar een climax die je als lezer helemaal kunt voorspellen en juist door de voorinformatie die je als lezer hebt, blijft de spanning ook in tact. Het is de spanning van de poppenkast, je wilt steeds roepen: ‘Nee, doe dat niet! Het is geen goed idee om nu naar huis te gaan.’

Het idee van een cadeauboek is dat je nieuwsgierig wordt naar ander werk. Onmacht is zo’n boekje dat die ambassadeursfunctie ten volle vervult. Al is het thema dan belegen volgende Gouden Strop-jury, de invulling is prikkelend en overtuigend.

Charles den Tex – Onmacht. De Geus / CPNB. 96 blz. Bij besteding van € 12,50 aan Nederlandstalige boeken krijg je dit boek cadeau in juni.