Vloggers, groomers en puberellende

In #LaatsteVlog durft Carry Slee het aan het onderwerp social media te belichten. Geheel op haar manier brengt ze het thema onder de aandacht: pubers met echte puberproblemen, veel drama in een toegankelijk verhaal.

Slee creëert diverse verhaallijnen, waarin personages Roos en Noud de hoofdrol spelen. Samen met vriendin Fleur heeft Roos een – zeer onderbelicht – taartenbedrijfje en zelf lijkt ze redelijk succesvol in het posten van mooie foto’s op Instagram. Haar vrolijke leven verandert wanneer stiefzus Susan in huis komt wonen. In het begin was dit meisje aardig, maar de laatste tijd is ze veranderd en doet ze tegen iedereen gemeen. Roos ziet als een berg op tegen haar komst en wanneer Susan er is, blijkt de angst van Roos niet geheel ongegrond. Al snel blijkt dat Susan grote problemen heeft.

Tegelijkertijd speelt het verhaal van Noud. Wanneer hij met Gijs een brandje stookt op Gijs’ kamer om de spullen van Gijs’ vriendin te verbranden, ‘Heel jammer, maar niets moet me meer aan die trut herinneren’, loopt het uit de hand en komt Gijs klem te zitten. Noud durft hem niet te redden en vanaf dat moment wordt hij gezien als het losertje van de klas. Niemand wil nog bevriend met hem zijn. In een poging hem te helpen stelt Roos voor een vlog te maken. Noud maakt een fantastisch filmpje, maar wordt al snel overtroffen door Gijs en vriend Jesse. Zij beginnen hun eigen Youtubekanaal en maken de ene vlog na de andere. Langzaam loopt de situatie uit de hand.

In het begin wordt #LaatsteVlog gekenmerkt door een te grote hoeveelheid informatie in te weinig bladzijden. Slee gaat vluchtig door alle gebeurtenissen heen en laat op wonderbaarlijke wijze dingen heel snel geschieden:

Van de stress ziet hij ze niet. Waar staan die klote-emmers? Paniekerig glijden zijn ogen door de schuur. Eindelijk ziet hij ze.

Het gevolg is een verhaal dat erg hap-snap aandoet en waarbij elke verandering binnen twee bladzijden, of nog minder, volledig is doorgevoerd. Bovendien zadelt Slee de lezer al snel met de gebruikelijke problemen op: pesterijen, een geheim dat vooral geheim moet blijven, een knipperlichtrelatie en een lastige stiefzus. Tot zo ver niets nieuws onder de zon.

Met erg simpel taalgebruik – korte zinnen, makkelijke woorden – beschrijft Slee het beetje bij beetje interessanter wordende verhaal. Met het mysterieuze gedrag van Susan, het gegeven dat Roos foto’s lijkt te maken om te vluchten en de vlogjes van Noud, Gijs en Jesse brengt ze haar verhaal naar een hoger level. De plot wordt interessanter en de spanning neemt toe. Slee laat zien hoe makkelijk je terecht kunt komen in de wereld van sexting met groomers en de vloggers en hun adrenalineproblemen. Ze laat haar eigen pubers slachtoffer worden van social media, waarmee ze ook de beoogde lezers raakt: het overkomt hun leeftijdsgenoten.

Helaas blijft ook in dit boek van Slee één probleem rechtovereind staan: te veel is niet goed. Doordat zowel het probleem van de vloggers als het probleem van grooming en sexting aangehaald wordt, verdwijnt de diepgang uit het verhaal. Alle thema’s worden besproken en op aantrekkelijke wijze aan de man gebracht. Slee blijft echter oppervlakkig. Bovendien verliest ze zaken, zoals het plaatsen van foto’s op Instagram, in de loop van het verhaal bijna geheel uit het oog. Het is simpelweg té veel om allemaal goed te kunnen bespreken.

Met een bizar einde rond Slee haar aantrekkelijk geschreven #LaatsteVlog af. Haar YA-roman zal de lezer informeren en lichtjes waarschuwen voor de gevaren van social media.

Marloes Otten

Carry Slee – #LaatsteVlog. OverAmstel, Amsterdam. 206 blz. € 14,99.

1