Het geluk van een gezinnetje

De Nederlandse romans kennen in het algemeen personages die een goede opleiding achter de rug hebben. Het duizelt je van de leraren, journalisten, advocaten, kunstenaars en schrijvers. Het valt dan ook op dat Alex Boogers in zijn nieuwste roman De tijger en de kolibrie een copywriter opvoert, terwijl in de rest van zijn oeuvre thaiboksers en buschauffeurs figureren. Gelukkig is Robert Borghart geen gelikte copywriter, maar een jonge vent die per ongeluk in de baan is gerold omdat hij van schrijven houdt.

Robert heeft een vrouw (Marscha) en een zoontje (Tomas) en een baan dus en toch wil hij maar niet gelukkig worden. Als je begint in de roman dan weet je zelfs dat er iets vreselijks is misgegaan, want hij ontwaakt uit een coma in een ziekenhuis en herinnert zich pas langzaam wat er in het verleden is gebeurd. Zijn vrouw wil hem in ieder geval niet meer bezoeken. Boogers schiet in ultrakorte hoofdstukken van het verleden naar het heden en naar de toekomst (een reis naar Bali) en langzaam krijg je zicht op de gebeurtenissen die hebben geleid tot zijn verblijf in het ziekenhuis.

De bron van al het kwaad is Jerry. Robert wordt geobsedeerd door deze jeugdvriend. Hij maakt mee hoe Jerry van een beginnend boksertje een veelbelovend en prijswinnend talent wordt, maar ook hoe hij afglijdt in de wereld van drugs en geweld. Sterker nog, dat leven vindt Robert zo interessant dat hij eraan mee gaat doen. Het doorsnee gezinsgeluk is niet genoeg voor Robert. Hij kiest voor het leven op de rand van het gevaar. Overspel hoort daar natuurlijk ook bij.

Door de gekozen structuur en de hamerende stijl van korte zinnetjes zonder opsmuk vlieg je daadwerkelijk door het boek heen. Hier en daar zou ik liever scènes zien die wat meer uitgesponnen zouden zijn. Wat heeft Robert zelf allemaal gedaan ’s nachts? Dat komt nu slechts zijdelings ter sprake. Wat opvalt, is de strekking van het boek. Je merkt dat de fascinatie van de auteur, net als die van zijn hoofdpersoon, niet uitgaat naar het brave gezinsleven in een keurig huis met fijne inbouwkeuken, maar naar de harde wereld daarnaast. Toch is de strekking: als je je inlaat met de onderwereld, dan zal het slecht met je aflopen. En inderdaad, Robert moet een zwaar offer brengen. Boontje komt om zijn loontje. Dat is een verbazingwekkend burgerlijke conclusie voor dit hard-boiled proza.

Alex Boogers – De tijger en de kolibrie. Podium, Amsterdam. 296 blz. € 17,50.