Op de site van Herinneringscentrum Kamp Westerbork schrijft directeur Bertien Minco een open brief aan Eveline Aendekerk, directeur van de CPNB, over haar uitspraak van afgelopen zondag. Het begint aldus:

Ook ik ontstak zojuist in woede nadat jouw woorden in het NOS-journaal tot mij waren gekomen. Het lezen van Marga Minco’s Het bittere kruid zou het leesplezier van jongeren vakkundig eruit rammen. Woedend ben ik om deze uitspraak, woedend om de denigrerende en agressieve toon (eruit rammen) die totaal in tegenspraak is met de subtiele en beschaafde taal van Marga Minco, woedend omdat je juist dít boek koos.

Waarom, Eveline Aendekerk, nou net dit wonder van taal, dat de meest omvangrijke moordpartij uit de twintigste eeuw op een diepmenselijk niveau onder woorden weet te brengen? En alhoewel het al 65 jaar geleden verschenen is, is de toegankelijke en sobere stijl van Marga Minco nog voor geen millimeter verouderd. Integendeel. Elk woord staat nog altijd op zijn plek.

Waarom koos je juist dit boek uit voor je hoon? Is het gebrek aan historisch besef, aan empathie of moet ik hier iets kwaadaardigs achter zoeken? Mogen jongeren niet meer over de Holocaust lezen, Eveline? Voor een organisatie als het Herinneringscentrum Kamp Westerbork, die zich dagelijks inspant om door middel van educatie kinderen en jongeren op hun eigen niveau te vertellen over de moord op de 102.000 Joden, Roma en Sinti in Nederland, zijn jouw woorden ook een klap in het gezicht.

Lees de hele brief hier.