Creative writing in Amerika

Murat Isik brak bij het grote publiek door met Wees onzichtbaar, de prijswinnende roman waarin hij zijn jeugd in de Bijlmer fictionaliseerde. De verdere avonturen van hoofdpersoon Metin kunnen we lezen in In de mist van Golden Gate Park. Hij is met een beurs naar San Francisco vertrokken om juridische vakken te volgen, maar zijn hart gaat uit naar de colleges creative writing. Daar ontmoet hij de ongenaakbare medestudente Joan op wie hij bijna direct verliefd wordt.

Het probleem met deze roman is dat het zo ontiegelijk lang duurt voordat er iets wezenlijks gebeurt. De verhuurders van de studentenkamer worden geïntroduceerd, de andere drie huurders in het gebouw met wie Metin moet leven, de andere uitwisselingsstudenten. Je bent blij dat er na 195 bladzijden eindelijk vliegtuigen in het WTC vliegen. In de werkelijkheid een ramp, maar voor een roman een zegen, want er ontstaat een beetje frictie tussen de studenten.

Het hoogtepunt is, na zo’n 400 bladzijden, de ontmoeting met David Foster Wallace, schrijver van Infinite Jest dat door Joan als een heilig cultboek beschouwd wordt, waaruit ze vrijelijk kan citeren, terwijl Metin er niet echt door kan komen. Ze vliegen samen naar het universiteitsstadje waar Wallace woont en bellen zonder afspraak bij de schrijver aan voor een interview. Wat een gezamenlijk avontuur moest worden waardoor Metin nader tot Joan zou raken, loopt volkomen in het honderd ondanks dat ze Wallace wel te spreken krijgen. De schuld ligt bij Metin die met jaloezie ziet dat Joan Wallace wel heel erg adoreert.

Op de achtergrond loopt het verhaal van het thuisfront ook door. In Wees onzichtbaar was de eigenwijze, luie en tirannieke vader niet opgewassen tegen de intelligente moeder. Vader is vertrokken naar Turkije, maar keert in dit boek terug naar Amsterdam. Als Metin daar dankzij alarmerende e-mails te laat achter komt, is het kwaad al geschied, want ze zijn een restaurant begonnen waar vader de scepter zwaait. Alle slechte eigenschappen van vader zijn ook teruggekeerd en binnen de kortste keren gaat het weer mis. Metin staat voor de keuze om voor zichzelf te kiezen of om zijn Amerikaanse verblijf af te breken.

Als In de mist van Golden Gate Park de helft dunner was geweest en alle beschreven gevoelens en alle herhalingen (ja, dat de mist continu dreigend aanwezig als symbool weten we ook wel op den duur) waren weggehaald, dan was er een sterke kern overgebleven. Die moet je nu echt zoeken.

Murat Isik – In de mist van Golden Gate Park. Ambo|Anthos, Amsterdam. 668 blz. € 34,95.

Deze recensie verscheen eerder in de Leeuwarder Courant en het Dagblad van het Noorden (op papier op 3 april 2023)